Alltså. Nä.

Okej, jag måste bara få gnälla om en grej. Och jag brukar nödvändigtvis inte bli så upprörd och gnälla över helt ovidkommande saker men just nu kan jag faktiskt inte låta bli.

Ni som har Facebook har säkert märkt av den här trenden och den gör mig tokig. Det har på något vis blivit vanligt förekommande att lägga upp diverse bilder som till exempel en bild på en soldat som sitter med sin nyfödda bebis i famnen som han ser för första gången. Han gråter. Det är en jättefin bild. Och så läser man under: "1 like = 1 respect for soldiers. Ignore if you don't care" Jag menar. Vad kan möjligtvis bli bättre av att jag gillar den här bilden? Vad ändras om jag delar den här bilden? Vem hjälper det? Ett annat exempel visar en bild på ett barn som har en stor tumör vid örat. Det är en helt grotesk bild. Då står det: "This baby has cancer. 1 like = 10 prayers. Ignore if you don't care about this baby".

Fucking jävla seriöst? Om man vill rädda livet på plågade djur (ja, ni har säkert sett dom bilderna också), barn eller visa sin respekt för soldater finns det andra mycket effektivare sätt att göra det på. Det konstiga är att de här bilderna ofta har typ 27 000 gillningar. Och jag fattar inte. Lättar man sitt samvete och tror att man gör en god sak bara genom att trycka "gilla" på Facebook? Nä VET ni vad.

Ett annat fenomen som gärna dyker upp i samband med detta är många väldigt grova bilder. Som barnet med det stora tumören vid örat. Jag har även sett en död golden retriver som ser ut att blöda från munnen. Den ligger på ett golv som är helt nedkletat av blod. Eller en bild på ett likblekt nyfött barn som man tydligt ser har blivit slängd i en sopsäck tillsammans med annat skräp. Det här är fruktansvärt starka bilder som jag personligen verkligen inte vill ha upptryckta i ansiktet utan förvarning när jag bara vill kolla min Facebook. Vill man att dessa bilder ska bli kända och uppmärksammade tycker jag att man bör länka till dem och även varna känsliga tittare. Som mig. Då får jag själv välja om jag vill se den här bilden eller inte. Och att skriva "känsliga tittare varnas" är ju om inte annat ett sätt att skapa mystik, uppmärksamhet och intresse kring bilden. Men då är det var och ens eget ansvar. Efter bilden på barnet i sopsäcken hade jag svårt att sova och mådde dåligt.

Så där har vi två saker att gnälla på. Att dela bilder med helt ovidkommande budskap kan jag väl leva med, i själva verket tar det bara upp plats i min värld. Men man ska vara varsam med bilder tycker jag. Jag tycker det visar på dåligt omdöme att publicera dessa bilder. Och det visar på tanklöshet att dela dem vidare. Sådärja. Min mening sagd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0